In 7 stappen beter vindbaar in lokale zoekresultaten

Eerder gaf ik al 10 tips om beter te ranken in Google Places. In dit artikel beschrijf ik hoe je in slechts 7 stappen beter vindbaar kunt zijn in de lokale zoekresultaten. Ik ga er echter wel vanuit dat je weet hoe je een Google+ profiel of Google+ bedrijfspagina aanmaakt. Dit artikel gaat in op lokale ondernemingen met slechts één vestiging. Heeft jouw bedrijf, of jouw klant, meerdere vestigingen, dan vind je hier binnenkort een artikel hoe je beter kunt ranken in lokale zoekresultaten met meerdere vestigingen.

#1: Adresgegevens

NAW gegevens staan centraal in lokale vindbaarheid. Daarom is het belangrijk je adresgegevens op je homepage te plaatsen. Bij voorkeur plaats je je adresgegevens op iedere pagina, dat kan gemakkelijk in  bijvoorbeeld de footer of de sidebar van je website.

Zorg ervoor dat je NAW gegevens uit tekst bestaan, dat wil zeggen, maak er geen afbeelding van! Daarnaast kun je gebruik maken van Schema.org, zodat zoekmachines je NAW gegevens ook als zodanig herkennen.

Als laatste onderdeel van deze eerste stap dien je een uniek telefoonnummer te vermelden op je website. Hierin geldt dat een lokaal nummer het beste werkt. Bij voorkeur dus geen 06 of 0900/0800 nummer!

#2: Titles & meta’s

Paginatitels en meta-descriptions hebben binnen lokale zoekresultaten ongeveer hetzelfde effect als binnen de ‘normale’ zoekresultaten. Het is dus zaak je belangrijkste keyword(s) hierin te verwerken.

Neem bijvoorbeeld Frank Wouterse, een aannemer in Utrecht. Zijn huidige snippet ziet er als volgt uit:

SERP Frank Wouterse

Je ziet dat Frank al het een en ander aan zijn paginatitels heeft gedaan. Hij heeft zijn belangrijkste keywords ‘aannemer’ en ‘aannemersbedrijf’ in de paginatitel verwerkt, met de plaatsnaam ‘Utrecht’ om het een lokaal karakter te geven. Een goed stramien voor een paginatitel is ‘[bedrijfsnaam] – [keyword] [plaats]’.

Hetzelfde geldt voor de meta-description. Hierin neem je ook je belangrijkste keyword(s) op, maar probeer je je vooral in maximaal 156 karakters te onderscheiden en te vertellen wie of wat je bent en doet. Een voorbeeld van hoe Frank dit zou kunnen doen:

Aangepaste SERP Frank Wouterse
Aangepaste SERP Frank Wouterse

Wil je jouw meta-description tweaken, zodat deze er perfect uitziet in de zoekresultaten? Maak dan gebruik van de Snippet Optimizer van SEOmofo.

#3: Content

Op je homepage vertel je natuurlijk wie je bent, wat je doet en waarom mensen juist voor jou moeten kiezen. Probeer je klanten centraal te stellen tijdens het schrijven van deze tekst, maar let er op dat je ook hierin je keyword(s) en plaatsnaam verwerkt.

Dit doe je voor een of meerdere alinea’s, waarbij je met behulp van h2’s onderscheid maakt tussen de alinea’s. Wanneer mogelijk verwerk je je keyword(s) en plaatsnaam ook in de h2’s.

#4: Google Places / Google+ Local

Lokale vestigingen kon je voorheen claimen en beheren door middel van het Google Places dashboard. Tegenwoordig gebeurt dat in Google+ Local. Belangrijk is volledig te zijn en alles zo veel mogelijk in te vullen. Kleed je Google+ Local pagina ook meteen aan met wat beeldmateriaal. Dit spreekt veel meer aan!

Het is belangrijk dat de bedrijfsgegevens op de Google+ Local pagina overeenkomen met die op je website en feitelijk dus ook met je inschrijving in het KvK register. Daarnaast neem je ook een link op naar de homepage van je website.

#5: Bedrijvengidsen

Het ranken in de lokale zoekresultaten gaat volgens een iets ander principe dan de ‘normale’ zoekresultaten. Naast relevantie en backlinks, spelen citations (vermeldingen van NAW gegevens) een grote rol. Dat is waar bedrijvengidsen om de hoek komen kijken.

Net zoals startpagina’s een eerste gemakkelijke stap zijn om links te krijgen, zijn bedrijvengidsen een eerste stap om meer citations te krijgen. Probeer een aantal goede bedrijvengidsen te vinden en meld je bedrijf aan. Let op dat je ook hier dezelfde NAW gegevens gebruikt als op je website en je Google+ Local pagina. Om je op weg te helpen vind je hieronder 15 bedrijvengidsen:

#6: Citation building

Stap 5 is natuurlijk al flinke berg werk, maar het houdt uiteraard niet op bij het aanmelden van je bedrijf bij een aantal bedrijvengidsen. Het doel van deze 6e stap is meer citations te verkrijgen. Dat doe je allereerst door je concurrenten te bepalen en te analyseren. Als voorbeeld neem ik weer Frank Wouterse.

Concurrenten

Voor Frank is het belangrijk goed gevonden te worden op het woord ‘aannemer’. Allereerst wil je weten wie je concurrenten zijn op deze term. Dit doe je door 1) te googelen op ‘aannemer’ en 2) je locatie te wijzigen (in dit geval Utrecht).

SERP voor de zoekopdracht aannemer in Utrecht
SERP voor de zoekopdracht aannemer in Utrecht

In een Excel document noteer je vervolgens alle concurrenten met positie, URL en telefoonnummer. Het beste is per concurrent een apart tabblad te nemen, deze gaan we dadelijk namelijk vullen.

Linkclump

Het doel is te achterhalen op welke website de NAW gegevens van je concurrenten zijn vermeld, maar waar jouw bedrijf nog niet is vermeld. Je begint met de eerste concurrent, in dit geval Boon & Teeuwen. In Google zoek je naar ‘030 2340176 -site:boonenteeuwen.nl’, waarbij je het aantal zoekresultaten instelt op 100.

Al deze zoekresultaten kun je documenteren in je Excel document, op het tabblad van Boon & Teeuwen. Je kunt ze allemaal handmatig overnemen, maar de Chrome extensie genaamd Linkclump scheelt enorm veel tijd. Nadat je Linkclump hebt geïnstalleerd, moet je wel even onderstaande instellingen overnemen.

Instellingen Linkclump
Instellingen Linkclump

Door vervolgens alle 100 zoekresultaten te selecteren met je rechtermuisknop, terwijl je CTRL ingedrukt houdt, kopieer je alles naar je clipboard. Dit plak je in Excel.

Citationizer :)

Nu je de eerste 100 websites hebt gevonden waarop de NAW gegevens van je eerste concurrent zijn vermeld, wil je weten of jij (of jouw klant) er ook op voorkomt. Zo ja, prima, zo nee, dan is er werk aan de winkel. Ook deze handeling kun je handmatig doen, maar ik heb een tooltje gemaakt waarmee dit geautomatiseerd wordt.

Ga naar http://www.easy.nl/tools/?id=10 en vul in het eerste veld jouw telefoonnummer in, of dat van je klant. In het tekstveld eronder, plak je alle URLs die je zojuist in je Excel document hebt geplakt. De tool controleert nu per URL of het ingevulde telefoonnummer op de website voor komt. Zo ja, dan verschijnt een ‘ja’, zo nee, tja… spreekt voor zich, lijkt me.

Citationizer
Citationizer

Wanneer je dit voor alle concurrenten doet, kun je flink aan de slag met citation building!

#7: Linkbuilding

Als laatste stap op weg naar betere lokale vindbaarheid, zijn we aanbeland bij linkbuilding. Voor velen een bekend proces. Ook hier kun je allereerst aan de slag met een aantal relevante startpagina’s, waarna je vooral aan content werkt (zowel intern als extern).

Als lokale ondernemer is het interessant lokale (media) aandacht te krijgen, door bijvoorbeeld interviews te doen, of door een ludieke actie op te zetten. Hoe dan ook, zorg ervoor dat er gelinkt wordt naar je website, maar dat ook de adresgegevens van je bedrijf vermeld worden. Zo krijgt je website meer linkwaarde en heb je tegelijkertijd een citation te pakken!

Ik hoop dat je met dit proces meer structuur aan kunt brengen in het verbeteren van je lokale vindbaarheid en ben dan ook erg benieuwd naar jouw bevindingen. Werken deze stappen voor jou? Mis je er een aantal, of zijn het er teveel? Laat het weten in de reacties hier beneden.

  • Anton Piek

    Goed artikel, ik heb zelf ook diverse locaties die ik zou willen claimen. Zou jij mij hierbij kunnen helpen. Het gaat om:
    – Het sprookjesbos,
    – Vogelrock,
    – Droomvlucht,
    – Carnavalsfestival.

    Ik ben ook gebeld door de telefoongids dit is in mijn ogen beter maar hoop dat jij mij kan overtuigen en mij kosten kan besparen. In ruil hiervoor mag jij een goude munt komen ophalen bij de ezel.

    Alvast bedankt voor je reactie,
    A. Piek