Aan de slag met je Google+ bedrijfspagina

Sinds de lancering van Google+ op 20 september 2011 is er voor ondernemers, en vooral lokale ondernemers, een nieuw medium om extra zichtbaar te zijn online. De komst van Google+ Local biedt voor veel lokale ondernemers mogelijkheden dichterbij hun doelgroep te staan. 

Het zal iedereen duidelijk zijn dat Google+ blijft en een steeds grotere rol zal gaan spelen. Juist daarom is het belangrijk deel te nemen aan Google+ en alvast je profielen en Google+ bedrijfspagina’s te claimen of aan te maken. In dit artikel leg ik uit hoe je dit doet en waar je op moet letten.

Google+ profiel aanmaken

Om een Google+ bedrijfspagina aan te kunnen maken, heb je allereerst een persoonlijk Google+ profiel nodig. Dit profiel bevat dus informatie over jezelf, niet je bedrijf. Op deze pagina kun je jouw persoonlijke profiel aanmaken.

Google+ profiel aanmaken
Google+ profiel aanmaken

Je aangemaakte account dient uiteindelijk geverifieerd te worden door middel van een smsje of een telefoontje naar het nummer dat je als mobiele nummer hebt opgegeven. Beide opties geven je een code die je op het daaropvolgende scherm invult om de verificatie af te ronden.

Een Google+ bedrijfspagina creëren

Wanneer je je profiel hebt aangemaakt, kun je een bedrijfspagina creëren. Eenmaal ingelogd in Google+, zie je linksonder een tabje genaamd “meer”. Als je met je muis hierop gaat staan, klappen nog een aantal tabjes open, een daarvan heet “pagina’s”.

Tab pagina's in Google+
Tab pagina’s in Google+

Wanneer je daarop klikt, kun je een nieuwe bedrijfspagina aan gaan maken.

Nieuwe Google+ bedrijfspagina maken
Nieuwe Google+ bedrijfspagina maken

Selecteren van een categorie

Een van de eerste stappen bij het aanmaken van een Google+ bedrijfspagina, is het selecteren van een juiste categorie. Je hebt de keuze uit 5 verschillende categorieën. Hieronder een overzicht van deze categorieën met eventuele opmerkingen:

  • Lokale onderneming of plaats; Je kiest voor deze categorie als je bedrijf enkel één bepaalde locatie bedient. Voorbeelden zijn hotels, restaurants, fysieke winkels etc.
  • Product of merk; Deze categorie is bedoeld voor bedrijven die een merk of product zijn. Dit geldt voor bijvoorbeeld kleding, auto’s, schoenen etc.
  • Bedrijf, instituut of organisatie; Bedrijven, organisaties, instellingen en non-profits passen het beste in deze categorie. Een overkoepeld bedrijf zoals Hema past bijvoorbeeld in deze categorie. Voor de afzonderlijke vestigingen zouden “lokale ondernemingen of plaatsen” aangemaakt kunnen worden. Opereert je bedrijf dus niet lokaal, maar bedient het heel Nederland en komen mensen niet naar je toe, kies dan voor deze categorie.
  • Kunst, ontspanning of sport; Afzonderlijke films, tv series, muziek, sporten of shows behoren tot deze categorie. Wil je een pagina aanmaken voor bijvoorbeeld je voetbalvereniging, dan kies je deze categorie.
  • Overig; Als je bedrijf niet in een van bovenstaande categorieën valt, kies dan voor deze categorie. Doe dit enkel en alleen als geen van bovenstaande passen!
Een categorie selecteren voor je bedrijfspagina
Een categorie selecteren voor je bedrijfspagina

Bedrijfsgegevens invullen

Na het kiezen van een categorie, dien je een aantal bedrijfsgegevens in te vullen. Belangrijk is de URL van je website hierin op te geven en er zeker van te zijn dat alle gegevens juist zijn. Wanneer je verder klikt, kun je een korte beschrijving van je bedrijf opgeven, samen met een afbeelding. De beschrijving heeft totaal geen invloed op de vindbaarheid van je bedrijfspagina, spam hier dus niet met keywords!

Na het uploaden van je foto, wordt gevraagd om je Google+ bedrijfspagina te delen met mensen in je kringen. Deze stap kun je overslaan, wanneer je nog geen mensen in je kringen hebt. Heb je wel mensen toegevoegd aan je persoonlijke kringen, dan is het verstandig iedereen op de hoogte te stellen van de bedrijfspagina die je nu maakt.

Informatie over je bedrijf invullen
Informatie over je bedrijf invullen

Lokale onderneming of plaats

Sinds 30 mei 2012 is Google Places verder gegaan onder de naam Google+ Local, waardoor alle lokale vermeldingen tegenwoordig getoond wordt als Google+ Local pagina. Wanneer je dus een lokale bedrijfspagina aanmaakt, wordt dit uiteindelijk een Google+ Local pagina.

Na het kiezen van “lokale onderneming of plaats” als categorie en het invullen van je lokale telefoonnummer (geen 06, 0800 of 0900), wordt gezocht naar overeenkomende bedrijven of plaatsen. Hieruit kies je jouw bedrijf. Mocht het nog niet bestaan, dan kun je je bedrijf aan Google toevoegen.

Bedrijf selecteren in Google+ Local
Bedrijf selecteren in Google+ Local

Koppeling met je website

Als je eenmaal je pagina hebt gemaakt, dan is het zaak je pagina te verbinden aan je website en vice versa. Deze stap is belangrijk, omdat je dan o.a. +1’s kunt gaan verzamelen en eventueel gebruik kunt maken van een sociale extensie in Google AdWords.

Hiervoor klik je allereerst op “Aan de slag” rechtsonder de afbeelding op je bedrijfspagina.

Knop "aan de slag"
Knop “aan de slag”

Op de pagina “aan de slag” kun je o.a. je website koppelen, kringen maken en kun je de link naar je Google+ bedrijfspagina kopiëren en delen. In dit artikel ga ik verder in op het maken van de koppeling. Het verspreiden van je profiel, of het aanmaken van kringen, valt buiten de scope van dit artikel.

Aan de slag
Aan de slag

Wanneer je op “de badge ophalen” klikt, onder het kopje “je website koppelen”, word je doorgestuurd naar de developers-sectie van Google. Je kunt hier een badge creëren, die je vervolgens op je website kunt tonen. Dit gaat redelijk gemakkelijk door enkele opties te selecteren, de code te kopiëren en te plakken op de locaties in je website zoals staat aangegeven.

Het is ook mogelijk geen Google+ badge op je website te plaatsen, maar wel een koppeling te maken. Dit doe je door de volgende code in de <head> sectie van je website te plakken:

De nummers vervang je door jouw unieke profielcode. Deze vind je in de adresbalk van je browser, wanneer je je in Google+ op de “startpagina” bevindt.

Informatie toevoegen aan je pagina

In voorgaande stappen heb je het een en ander aan informatie aan je bedrijfspagina al toe kunnen voegen. Informatie als contactgegevens of een uitgebreidere omschrijving van je bedrijf hebben we echter nog niet in kunnen vullen. Deze extra informatie kun je toevoegen wanneer je klikt op “profiel bewerken”, rechtsboven op het tabblad “profiel”.

Google+ bedrijfspagina bewerken
Google+ bedrijfspagina bewerken

Een aantal velden heb je wellicht al eerder ingevuld, maar hieronder even per veld een korte uitleg:

  • Beschrijving; Beschrijf in een korte zin of in een aantal steekwoorden wat jouw bedrijf doet. Spam dit veld niet vol met allerlei keywords.
  • Introductie; Geef een iets uitgebreidere introductie van hetgeen jouw bedrijf doet en wie je bent. Je kunt hierin ook verwijzen naar producten en/of diensten die jouw bedrijf levert.
  • Contactgegevens; Vermeld allereerst je telefoonnummer (zoals eerder vermeld dient dit bij voorkeur een lokaal telefoonnummer te zijn). Wanneer je dit invult, verschijnt automatisch een nieuw veld, waarin je jouw mobiele nummer, faxnummer, e-mailadres en volledige adres kunt vermelden.
  • Website; Geef de URL op van de homepage van je website.
  • Links; In dit veld kun je bijvoorbeeld verwijzen naar je overige Social Media kanalen, je YouTube kanaal of naar je blog.

Om je Google+ bedrijfspagina verder aan te kleden, kun je nog foto’s en video’s uploaden. Tevens kun je je omslagfoto wijzigen door te kiezen uit een aantal standaard foto’s, of je kunt je eigen omslagfoto kiezen.

Houd er rekening mee dat je zoveel mogelijk informatie openbaar wilt houden. Dit vergroot de kans dat mensen jouw bedrijfspagina straks kunnen vinden en met je zullen interacteren. Probeer daarnaast ook regelmatig iets te posten, zodat het ook een actieve pagina blijft. Denk bijvoorbeeld aan het geven van tips, het delen van verhalen van tevreden klanten of het uploaden van foto’s van onlangs afgeronde interessante projecten.

Ik hoop dat je door dit artikel wegwijs bent geworden in het maken van een Google+ bedrijfspagina. Mocht je ergens niet uitkomen of wil je jouw bevindingen delen, dan zie ik dit graag terug in de reacties!