10 Tips om meer uit Google Shopping te halen

Sinds de lancering van Google Shopping op 24 april 2011 in Nederland is er, zoals we van Google gewend zijn, veel veranderd. Zo zagen we Google Shopping resultaten voor vrijwel iedere zoekopdracht, kreeg je in het begin nog direct verkeer door Google Shopping uit de webresultaten en zijn de feedspecificaties ondertussen al aangescherpt. Tegenwoordig is Google Shopping, vooral bij retailers, een interessant kanaal. Het maakt namelijk zo’n 5% tot 10% uit van het organisch verkeer, waarbij het conversiepercentage vaak hoger ligt. In dit artikel geef ik je daarom 10 tips om meer uit Google Shopping te halen.

1. Maak je productfeed zo volledig mogelijk

Google houdt van volledige en betrouwbare data. Om dat te ‘belonen’ zul je met een volledige productfeed ook beter ranken. In de praktijk zien we dat er vaak niet veel energie wordt gestoken in een productfeed, waarbij enkel de vereiste data wordt aangeleverd. Stom eigenlijk, als je bedenkt dat een rijke productfeed met minimale inspanning ook te gebruiken is voor vergelijkers als Beslist, Kieskeurig of Vergelijk. Verkoop je elektronica, zorg dan zeker voor EAN codes. Verkoop je merkkleding, lever dan het merk in combinatie met het MPN nummer aan.

2. Schrijf een volledige producttitel

De titel van je producten is belangrijk. Je kunt het vergelijken met een paginatitel. Daarin wil je de meest relevante keywords en combinaties verwerken. Op basis van onder andere de paginatitel van en de content op een betreffende pagina, bepaalt Google de inhoud van deze pagina. De producttitel in een productfeed heeft zo’n zelfde functie. Aan de hand van woorden in de producttitel wordt jouw product al dan niet getoond in de zoekresultaten.

Stel je verkoopt een accuboor van Bosch, dan zou je ‘Bosch GSR 14,4 VE-2’ als producttitel kunnen gebruiken. Prima, denk je. Echter, wanneer je zoekt op ‘bosch accuboor’ dan worden er ook winkelresultaten in de webresultaten getoond. Een gemiste kans dus, als je het woord accuboor niet opneemt in je producttitel. Een betere producttitel zou dus zijn ‘Bosch accuboor GSR 14,4 VE-2’.

Winkelresultaten voor Bosch accuboor

3. Verzamel externe reviews

Net als citations voor Google Places of backlinks voor webpagina’s, hebben externe reviews voor Google Shopping hetzelfde effect. Vaak zie je namelijk dat er niet direct vanuit de zoekresultaten gelinkt wordt naar een productpagina op een andere website, maar dat Google verschillende aanbieders aggregeert en een vergelijking maakt.

Samengesteld winkelresultaat in Google Shopping

Zo’n vergelijking is feitelijk hetzelfde als Beslist of Kieskeurig ook doet. In deze vergelijking wil je natuurlijk ook als een van de eerste getoond worden. Standaard worden deze resultaten gesorteerd op ‘relevantie’. Deze sortering is voor een groot deel gebaseerd op het aantal en de gemiddelde score van reviews van een winkel. Google verzamelt de reviews op basis van partijen als Beslist of Vergelijk, extern dus.

Daarom is het verstandig je productfeed ook bij bijvoorbeeld Beslist te uploaden en daar reviews te verzamelen. Maak het verzamelen van reviews onderdeel van je bestelproces. Vraag je klanten na een bestelling per e-mail of ze tevreden zijn en een review achter willen laten. Stuur dan ook meteen de link mee, waar ze de review achter kunnen laten. Korting geven bij een volgende bestelling na het invullen van een review beïnvloedt dit proces vaak positief.

4. Verzamel eigen reviews

Niet alleen externe reviews, maar ook interne reviews zijn belangrijk. In de eerste afbeelding van de Bosch accuboor zie je dat het eerste resultaat het meeste opvalt door de ‘sterren’ die getoond worden. Deze ‘sterren’ zijn afkomstig van de reviews op de productpagina. Deze krijg je door de reviews op een productpagina op te tellen en op te maken met microdata en Schema.org. Hoe je dat doet, wordt hier uitgelegd. Het verzamelen van eigen reviews en het vervolgens juist opmaken ervan, zorgt dat je veel meer opvalt. Hierdoor zullen er dus meer mensen doorklikken naar jouw website.

5. Hanteer scherpe prijzen

Wanneer mensen dezelfde producten van verschillende winkels met elkaar vergelijken dan wordt meestal gelet betrouwbaarheid. Als je de vorige 2 tips opvolgt, dan zal het met de betrouwbaarheid wel goed komen. Sociale bewijskracht in de vorm van aantal en score van reviews speelt hier namelijk een grote rol in. Daarnaast speelt de prijs een grote rol in het proces. Als de winkels allemaal even betrouwbaar zijn, dan ben je gek als je meer betaald voor hetzelfde product, toch!? Zorg er daarom voor dat je concurrerend bent met je prijsstelling.

6. Houd je productfeed vers

We weten dat Google veel waarde hecht aan actuele data. Dit geldt ook voor Google Shopping. In het Merchant Center kun je jouw productfeed uploaden in XML of CSV formaat. Je kunt dan ook een planning maken hoe vaak en wanneer je feed wordt geüpdatet. In de regel geldt, hoe vaker, hoe beter. In praktijk is dit ook niet gek. Je wilt je klanten namelijk geen ‘nee’ verkopen, dus zorg er dan voor dat je prijzen en je voorraad ook in Google Shopping dagelijks worden bijgewerkt.

7. Schema.org

Halverwege 2011 hebben Google, Bing en Yahoo! aangekondigd de schema’s op Schema.org te gebruiken om gestructureerde data op websites op te maken. Het doel van het opmaken van data, is zoekmachines beter te laten begrijpen wat voor data er op een pagina staat. Enkele voorbeelden zijn adresgegevens, personen, producten en reviews. Het opmaken van je productpagina door middel van microdata en Schema.org, zorgt ervoor dat een zoekmachine begrijpt wat voor product er op die pagina staat. In de praktijk zien we dat je hierdoor beter scoort in Google Shopping.

Schema.org markup voor producten

8. Sluit je afbeeldingen niet uit met robots.txt

Ook het Merchant Center van Google heeft sinds de lancering enkele veranderingen ondergaan. Een van deze veranderingen is een verbeterde melding van waarschuwingen en fouten in je productfeed. Een veel voorkomende fout is het ontzeggen van de toegang van de map met productafbeeldingen voor Google. Dit wordt tegenwoordig netjes in de foutmelding aangegeven.

Maak je gebruik van het open source systeem Joomla! in combinatie met VirtueMart, dan heb je een grote kans dat je productafbeeldingen uitgesloten worden. In de standaard robots.txt wordt namelijk de folder /components/ uitgesloten. En laten daarin nu net je productafbeeldingen staan. Zorg er dus voor dat je productpagina’s en je afbeeldingen gewoon gecrawld kunnen worden door Google. Dit kun je in Google Webmaster Tools testen. Ga dan naar ‘Siteconfiguratie > Crawlertoegang’ en plak je robots.txt regels in het eerste tekst vak en je de URLs van je productafbeeldingen in het tweede tekst vak. Na het testen zou je moeten zien dat Google wordt toegestaan de afbeeldingen te crawlen.

Robots.txt testen in Google Webmaster Tools

9. Koppel je AdWords account voor productextensies

In het Google Merchant Center kun je jouw AdWords account gemakkelijk koppelen. Aan de linkerzijde ga je naar ‘Instellingen > AdWords’. In dit scherm vul je jouw AdWords klant ID toe. Het voordeel van het koppelen van je AdWords account, is de mogelijkheid om productextensies te gebruiken in je advertenties. Het hebben van productextensies zorgt voor een grotere en opvallendere advertentie. Hierdoor zullen meer mensen op jouw advertentie klikken. Meer klikken, betekent meer bezoekers, meer bezoekers betekent meer conversies, etc. Je begrijpt mijn punt.

Product extensies in AdWords

10. Voeg tracking parameters toe aan je productURLs

Met de 10e en laatste tip sluit ik af onder mom van ‘meten = weten’. Door het verkeer uit Google Shopping te meten, zie je in Google Analytics precies wat het doet. Er zijn momenteel 2 verschillende methodes om dit te meten; het toevoegen van parameters aan je productURLs, of het instellen van een filter. Hieronder leg ik kort beide methodes uit.

Tracking parameters
Het toevoegen van tracking parameters is simpel. Aan iedere productURL in je productfeed voeg je ‘?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=shopping’ toe. In Google Analytics vind je de bezoekers uit Google Shopping dan terug onder de campagne ‘shopping’.

Filter
De tweede methode is het instellen van filter. Op SEOmoz vind je een uitgebreid artikel over het instellen van het filter voor Google Shopping.

Helaas zijn beide metingen niet 100% zuiver. Mijn voorkeur gaat uit naar de eerste methode, omdat deze in praktijk het meeste overeenkomt met de statistieken die je ook ziet in het Merchant Center. Daarnaast is deze het meest gemakkelijke te implementeren.

Conclusie

Door gebruik te maken van deze 10 tips, kun je meer uit Google Shopping halen. Uiteraard ben ik erg benieuwd naar verdere tips of jouw bevindingen. Deze kun je hieronder in de reacties achterlaten.

  • Dit is een test!

  • Friet Piet

    Hallo, ik ben Friet Piet en ik heb een comment achter gelaten :)

  • Henk

    Hallo.. weer een test!

  • Kristel

    Dit is een test van mij. Dit is een test van mij. Dit is een test van mij. Dit is een test van mij. Dit is een test van mij. Dit is een test van mij.

  • Axel van der Veen

    Dit is een test van mij. Dit is een test van mij. Dit is een test van mij. Dit is een test van mij. Dit is een test van mij. Dit is een test van mij. Dit is een test van mij. Dit is een test van mij. Dit is een test van mij. Dit is een test van mij. Dit is een test van mij.

  • Niels

    Alweer een test