Google hot topics & trends – PubCon keynote Matt Cutts

De keynote van dag 3 PubCon 2011 werd gegeven door niemand minder dan Matt Cutts en Amit Singhal, software engineer bij Google. De keynote staat in het teken van de veranderingen die Google onlangs heeft gemaakt en de verwachting van search op korte en lange termijn.

Zoekmachines zijn irrelevant over 6 maanden

In de keynote van dag 2 spreekt Leo Laporte zijn verwachting uit over Google. Volgens hem heeft Google haar hoogtepunt bereikt en gaat het vanaf nu snel bergafwaarts. Leo zegt zelfs:

“binnen nu en 6 maanden zijn zoekmachines irrelevant.”

Matt Cutts deelt deze ochtend graag zijn reactie met ons, pakt een slok water en spuugt deze uit over het podium. Matt:

“jongens, over 6 maanden zijn jullie allemaal werkloos ;-).”

Focus van de afgelopen jaren

In 2010 heeft Google veel aandacht besteed aan gehackte websites. Kwalitatief goede websites werden, en worden nog steeds, veel gehackt. Dit zorgde voor veel problemen. De zoekresultaten werden immers vervuild.

In 2011 is er veel energie gestoken in websites met een lage kwaliteit, geen toegevoegde waarde en een slechte gebruikerservaring. Om dit tegen te gaan heeft Google de Panda update uitgerold. Panda herkent kwaliteit en heeft als doel kwalitatief slechte websites, zonder unieke en relevante content te devalueren.

Daarnaast heeft Google hard gewerkt aan het verbeteren van de communicatie richting webmasters en site eigenaren. Dit is te zien aan de berichtgeving in Google Webmaster Tools. Tegenwoordig krijg je een melding als je website gehackt is, een virus bevat etc. Google gaat ook de berichtgeving omtrent reconsideration requests verbeteren. Er wordt vermeld wat het probleem is, wat je eraan kunt doen en hoe snel het de reconsideration afgehandeld gaat worden. Veel goede ontwikkeling dus.

De toekomst van search – korte termijn

JavaScript
Google is steeds meer bezig het web algoritmisch te kunnen begrijpen als een gebruiker. De recente ontwikkeling waarin Google JavaScript uitvoert is hier een van. Er wordt steeds meer gebruik gemaakt van JavaScript om de gebruikerservaring te verbeteren. Dit houdt in feite dus ook in dat JavaScript niet meer gebruikt kan worden om content te verbergen.

Content boven de vouw
We weten dat content boven de vouw van een pagina sneller en meer bekeken wordt door een gebruiker dan de content beneden de vouw. Daarom proberen we de content boven de vouw zo interessant mogelijk te maken. Niet alle zoekmachines hechten hier (evenveel) waarde aan, maar dit gaat veranderen. Google is goed in het herkennen van contentblokken, en hangt verschillende waarden aan links in verschillende contentblokken. Dit gaat ook gebeuren voor de main content boven de vouw. Een eerste indruk van je website of van je afzonderlijke pagina’s wordt dus steeds belangrijker.

Meer gepersonaliseerde zoekresultaten
Het web wordt steeds persoonlijker, mede door de enorme groei van sociale platformen als Facebook en Twitter de afgelopen jaren. Dat je eigen persoonlijkheid op het web belangrijk is, weet Google ook, kijk maar naar Google+. Google+ zal de komende tijd steeds meer geïntegreerd worden in de zoekresultaten. Niet alleen meer op basis van jouw zoekgedrag worden de resultaten aangepast, ook op basis van de aanbeveling van vrienden en kennissen in je sociale netwerken.

Betere tools voor webmasters en SEO’s
Dat Google meer waarde hecht aan SEO’s, blijkt uit de keynote van Matt Cutts. Hij bedankt de SEO’s voor het verbeteren van het internet, het verbeteren van de kwaliteit van websites en ervoor te zorgen dat waardevolle websites gevonden worden.

Dat ze respect hebben voor de SEO’s onder ons, blijkt ook uit de verbeteringen aan de tools die ze gepland hebben. Zo kunnen we de komende tijd verbetering zien aan de API voor Google Webmaster Tools, waardoor we meer informatie op een gemakkelijke manier kunnen verkrijgen.

De toekomst van search – lange termijn

In de toekomst van search gaan drie onderdelen een grote rol spelen, namelijk mobile, local en social. Deze trends zien we in vrijwel iedere presentatie op PubCon terugkomen. Het web wordt steeds meer gebruikt door mensen op een mobiele telefoon, smartphone of tablet. Wanneer deze mensen zoeken, zijn ze veelal op zoek naar bedrijven en/of producten bij hun in de buurt. Daarnaast is het ook niet anoniem meer. Zoekresultaten worden gestuurd op basis van aanbevelingen van je vrienden, kennissen en familie. Voor bedrijven wordt het steeds belangrijker online aanwezig te zijn, interactie te hebben met hun doelgroep en daadwerkelijk waarde toe te voegen aan het internet.