De groei van local en mobile – PubCon 2011 dag 2

“In 2013 zijn er meer mensen mobiel online dan met een pc”, aldus Google. Mobile gaat een steeds grotere rol spelen in het internetlandschap. Kijk maar eens om je heen, wie heeft er tegenwoordig geen smartphone meer. Op de tweede dag van PubCon 2011 heb ik voornamelijk geluisterd naar de trends rondom SEO, Local en Mobile. In deze blogpost een samenvatting.

Google AdWords Express

Google AdWords is al lange tijd de grootste inkomstenbron van Google. Omdat dit de enige inkomstenbron is, werkt Google aan een nieuw product, Google AdWords Express. Veel bedrijven geven maandelijks enkele duizenden euro’s uit aan Google AdWords, maar hoe zit het eigenlijk met de grootste groep, de lokaal opererende bedrijven?

Met behulp van Google AdWords Express kunnen lokale bedrijven lokaal adverteren op het internet. Deze grote groep, ook wel long tail genoemd, geeft slechts een paar honderd euro uit. Alles bij elkaar een aardige potentiële inkomstenbron. Zo interessant zelfs dat Google in Amerika al een gratis hulplijn heeft gestart. Niet gek dat Google dan verwacht dat local en mobile een steeds grotere rol gaan spelen.

Mobiele statistieken

William Leake, CEO van Apogee Results, deelt in zijn presentatie enkele feiten op basis van een onderzoek van Google naar mobiel internet gedrag:

  • in vergelijking met 2010, wordt er in 2011 4x zoveel gezocht met een mobiel apparaat
  • 60% van de gebruikers verwacht dat een mobiele site binnen 3 seconden laadt
  • 57% van de gebruikers raadt geen bedrijf aan met een slechte mobiele website
  • 81% vergelijkt producten liever op een mobiele website dan gebruik te maken van apps
  • 63% koopt liever op een mobiele website

Het gedrag van mobiele internet gebruikers

Wanneer mensen op een mobiel apparaat online op zoek zijn naar een product of dienst, worden beslissingen heel anders gemaakt dan wanneer men zoekt met een pc. Mensen maken hun beslissing op basis van drie criteria:

  • locatie
  • merk
  • betrouwbaarheid

Wanneer men mobiel en lokaal zoekt, wordt niet snel gezocht naar het beste product, of de beste dienst, maar wordt de beslissing gemaakt op basis van de drie bovenstaande criteria. Voldoet een website of bedrijf aan 2 van de 3 criteria, dan is de kans heel groot dat voor dat bedrijf wordt gekozen.

Locatie

Het criterium locatie spreekt voor zich. Een gebruiker is mobiel op zoek naar een product of dienst zo dicht mogelijk in de buurt. Je gaat zelf immers geen pizza bestellen als je honger hebt bij een pizzeria 10 km verderop die betere pizza’s heeft, terwijl er een op loopafstand zit, die je vorige week zaterdag ook lekker vond.

Merk

Mensen zijn op zoek naar herkenning en zijn eerder geneigd iets te kopen bij een bedrijf/merk dat ze kennen of waar ze ervaring mee hebben. Branding speelt hier een belangrijke rol. Door middel van bijvoorbeeld het Google Display Netwerk kan er online gebouwd worden aan het vergroten van naamsbekendheid. Ook offline media spelen hierin een belangrijke rol.

Een tip voor lokale opererende bedrijven is gebruik te maken van QR-codes in print. Laat de QR-code echter niet verwijzen naar je website, maar naar je Google Places pagina. Hierop vermeld je uiteraard Uitvoerig alle bedrijfsinformatie, zoals openingstijden, routebeschrijving, foto’s. Video’s en je logo. Michael Dorausch speculeert dat dit een positieve invloed kan hebben op je rankings in local search. Veel mensen bezoeken immers je Google Places pagina.

Betrouwbaarheid

Betrouwbaarheid, of kwaliteit, is lastiger te beïnvloeden. Online betrouwbaarheid online betekent positieve reviews en deze reviews krijg je niet zomaar. Het verkrijgen van reviews voor je Google Places pagina behoeft een strategie. Een aantal tips om het aantal positieve reviews te vergroten:

  • Vraag mensen direct na aankoop om een review.
  • Geef iets in ruil voor een review.
  • Zijn mensen niet tevreden, vraag dan waarom ze niet tevreden zijn. Hebben ze een slechte ervaring met je bedrijf, bied hen bijvoorbeeld een korting aan en vraag of ze hun review willen updaten.
  • Heb je lokale offline winkels, vraag mensen dan in de winkel om een review.