4 SEO tools om content en techniek te evalueren – PubCon 2011 dag 1

Nadat de basis voor een goede website is gelegd, gaat de tweede SEO training in op keywords en SEO tools. Deze training wordt gegeven door Joe Laratro, eigenaar van www.tandem-interactive.com. Joe zit inmiddels al 11 jaar in het vak en heeft veel handige SEO tools voorbij zien komen. Hij deelt de meest nuttige met ons.

Spyfu

SEO begint vaak met goede content. Aan de inhoud van deze content ligt een gedegen keywordonderzoek ten grondslag. Naast de Keyword Tool External van Google maakt Joe veel gebruik van Spyfu. Spyfu is veelzijdig, zo kun je er keyword onderzoek mee doen, waarbij de focus vooral ligt op keyword combinaties. Daarnaast is Spyfu ook handig voor concurrentieonderzoek. Je kunt namelijk zien wie je online concurrenten voor een bepaald keyword zijn, en op welke keywords een concurrent nog meer rankt.

Joe vreest echter voor het voortbestaan van deze tool, omdat Spyfu gebruik maakt van ISP (internet service provider) data. ISP’s verzamelen referral data en verkopen deze door. Google hecht echter veel waarde aan privacy, waarop ze besloten heeft de organische referral data niet meer beschikbaar te maken.

Concentrateme

Wanneer je een website hebt met een redelijk aandeel organisch verkeer en je maakt gebruik van Google Analytics, dan is Concentrateme een prima tool. Concentrateme analyseert grote hoeveelheden data, signaleert patronen uit Analytics en formuleert actiegerichte resultaten. Zo kun je patronen van zoekopdrachten met een bepaalde intentie herkennen en groeperen. Denk hierbij aan zoekopdrachten met termen als ‘koop’, ‘verkoop’, ‘korting’ en ‘coupons’. Op basis van deze patronen kun je je content en meta gegevens weer aanpassen, waardoor het succespercentage stijgt.

Webdeveloper Toolbar

Naast tools om keywords in kaart te brengen, maakt Joe ook gebruik van een aantal hulpmiddelen om eventuele technische problemen te identificeren. De Webdeveloper Toolbar, een Firefox plugin, is een van zijn populairste. Met deze plugin kun je jouw website als een bot bekijken. Dit doe je door JavaScript en afbeeldingen uit te schakelen. Ook kun je alle alt tags van afbeeldingen weergegeven en herken je snel verbeterpunten. Een van de favoriete functionaliteiten is ‘linearize html’. Zo zie je direct welke content een bot op een website als eerste tegenkomt. Belangrijk is natuurlijk dat een bot je hoofdcontent als eerste ziet.

Google Webmaster Tools

Als laatste bespreekt Joe een tool van Google, namelijk Google Webmaster Tools. Google Webmaster Tools geeft inzicht in vertoningen van je website in de zoekresultaten, organische ctr’s, maar ook problemen als crawlfouten en duplicate content. Joe geeft een live demo van Google Webmaster Tools, waarbij hij stilstaat bij een aantal belangrijke onderdelen.

XML sitemap
Het is mogelijk je XML sitemap te uploaden naar Google Webmaster Tools. Hiermee stel je Google direct op de hoogte van alle pagina’s op je website en kun je de indexeringen van je website monitoren. Voor websites met minder dan 100 pagina’s, is het niet interessant gebruik te maken van een XML sitemap.

Robots.txt
Sinds de Panda update (in Nederland in augustus 2011 uitgerold) is het belangrijker geworden een website te hebben met goede en rijke content. Er wordt nu ook gekeken naar de verhouding goede en slechte content op een website. Robots.txt speelt hierin een belangrijke rol, je kunt immers bepaalde delen van je website uitsluiten voor Google. Door bijvoorbeeld je algemeen voorwaarden, disclaimer, verzendinformatie etc. uit te sluiten, leg je meer nadruk op goede content. Dit verbetert je organische rankings, met als gevolg een toename in omzet.

HTML suggesties
Weet je niet zeker of al je paginatitels of meta-descriptions uniek en optimaal zijn, bekijk dan de HTML suggesties in Google Webmaster Tools. Je krijgt een overzicht van meta-descriptions die te kort of zelfs te lang zijn, maar je ziet ook welke dubbel vermeld worden. Wanneer je op een dubbele vermelding klikt, kun je zien op welke URLs Google deze duplicaten heeft aangetroffen. Hieraan zie je meteen of je te maken hebt met een technisch probleem, of een slordigheidje in het schrijven van unieke paginatitels en meta-descriptions.

Google Webmaster Tools tip

Als tip vertelt Joe over de zoekopdrachten die in Webmaster Tools worden bijgehouden. Exporteer de complete lijst en filter op gemiddelde posities tussen de 6 en 10. Van deze termen controleer je de rankende URLs op basis van paginatitel, meta-description, h1, content en anchor text. Komen de keywords in al deze elementen voor, zo nee, pas het dan aan en je zult zien dat je hier beter op gaat ranken.